- 2025-12-22

Utstilling: “Det som var, det som er og det som kommer – Fortellinger fra en bygård i Berlin”

Rogaland Kunstsenter
21. november – 21. desember, 2025
Åpning: torsdag 20. november kl. 18.00-20.00
Åpent: onsdag – søndag kl. 12.00-16.00

 

Rogaland Kunstsenter er stolte av å presentere utstillingen Det som var, det som er og det som kommer – Fortellinger fra en bygård i Berlin (2025) av Per Christian Brown som åpner torsdag 20. november 2025.

Utstillingen er et video- og fotobasert tidsdokument som tar for seg bygningsmassen og beboerne i en bygård i Prenzlauer Berg i Berlin. Gjennom portretter og intervjuer med beboerne fanges både de store og de små historiene – om hverdagsliv, aldring, naboskap og forandring. Prosjektet handler om hvordan historie, minner og tid lever videre i menneskene og i tingene som omgir oss.

Prosjektet er støttet av Atelier Nord, Norsk fotografisk fond, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Stavanger kommune og Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH). BKH anerkjenner den kunstneriske kvaliteten på prosjektet hans, samt hans bidrag til den regionale kunstscenen i Rogaland. Les mer om juryens begrunnelse

I forbindelse med utstillingen inviterer vi til Artist Talk med Per Christian Brown på lørdag 23. november. Mer informasjon

 

Om utstillingen

Det som var, det som er og det som kommer – Fortellinger fra en bygård i Berlin (2025)
Av Per Christian Brown

Prosjektet “Det som var, det som er og det som kommer” er et video- og fotobasert tidsdokument som tar for seg bygningsmassen og beboerne i bygården der jeg selv bor, i bydelen Prenzlauer Berg i Berlin. Jeg flyttet hit i 2006 sammen med min tyske partner, og selv om jeg i dag hovedsakelig bor i Oslo, regner jeg fortsatt denne leiligheten og huset som et av mine hjem. Her har jeg slått røtter og tilbrakt nærmere tjue år av livet mitt.

Gjennom et nært samarbeid og gode relasjoner med naboene mine har jeg kunnet realisere et omfattende prosjekt som består av ti portretter og intervjuer med beboere i gården. Disse representerer et bredt spenn i alder og erfaring – fra unge mennesker i 20- årene til en kvinne på nær 90 som er født og oppvokst i leiligheten der hun fremdeles bor. Historiene viser et mangfold av liv: noen har nylig flyttet inn, mens andre har opplevd hele DDR-tiden, med alt den innebar av overvåkning, frykt men også fellesskap. Flere forteller at de opplevde å ha et sterkere samhold og gjensidig hjelpsomhet, en form for felleskap som mange opplever er borte i dag.

Bygården i Saarbrücker Strasse 13 ble oppført på 1880-tallet, i keiser Wilhelm I’s tid, og er et klassisk eksempel på tysk Gründerzeit-arkitektur. Den har stått som vitne til Tysklands dramatiske omveltninger – fra keiserriket og den økonomiske krisen etter første verdenskrig, via Weimarrepublikkens frivolitet, til andre verdenskrigs ødeleggelser og opprettelsen av DDR i 1949. Etter murens fall i 1989 ble huset stående med “ukjent eier” frem til en arvetvist ble avgjort, og det ble solgt til en privat investor i 2012. I dag er fasaden restaurert til sin opprinnelige prakt, men byggets indre bærer fortsatt tydelige spor av tidens tann – mer enn seksti år uten større utbedringer.

Huset og menneskene som bor der utgjør til sammen et levende arkiv. Gjennom intervjuer og observasjoner forsøker jeg å fange både de store og de små historiene – hvordan det er å bo som leietaker i et hus med så mange lag av historie, og hvordan våre omgivelser preger hvem vi er. Et sentralt tema i prosjektet er gjenstandenes rolle: tingene vi omgir oss med som bærere av minner, tilhørighet og identitet. Enkle hverdagsobjekter som grytekluter, klær, bøker, bilder eller grammofonplater kan fungere som innganger til større fortellinger om liv, arbeid, familie og minner.

Tingene har sitt eget kretsløp – de blir produsert, brukt, kastet, funnet, arvet eller gitt bort – og i denne sirkulasjonen knytter de mennesker og tidsepoker sammen. De gjenspeiler deler av livet og er både praktiske redskaper og symbolske minnebærere. “Det som var, det som er og det som kommer” handler derfor ikke bare om ett hus i Berlin, men om hvordan historie, minner og tid lever videre i menneskene og i tingene som omgir oss. Gjennom videointervjuene formidles personlige historier om hverdagsliv, aldring, naboskap og forandring – om et fellesskap som er vitne til verdens uro bak de gamle murveggene.

 

Om kunstneren

Per Christian Brown (1976, Stavanger) arbeider i krysningspunktet mellom fotografi, film og installasjon, der naturens kretsløp, kroppens forvandlinger og drømmens billedlogikk møtes. Med røtter i både Stavanger, Oslo og Berlin skaper han visuelle fortellinger som undersøker grensene mellom det synlige og det symbolske, mellom materie og myte.

Gjennom sitt arbeid søker Brown å nærme seg naturen som et mentalt og poetisk rom – et sted der menneskets indre landskap gjenspeiles i det ytre. Lys og mørke, vekst og forfall, stillhet og bevegelse er stadige motiver i et livsverk som kontinuerlig balanserer mellom dokumentasjon og visjon.

Arbeidene hans er vist ved blant annet Kunstnerforbundet i Oslo, Galleri F15, Luisa Catucci Gallery i Berlin og Sølvberget Galleri i Stavanger, og inngår i samlinger som Stavanger kunstmuseum, Nordnorsk kunstmuseum og Oslo kommunes kunstsamling.