Utstilling: “Jording” / “Dyke Dreams” av Helene Espedal-Selvåg og Anette Gellein
“Jording” / “Dyke Dreams”
15. november – 15. desember 2024
Åpning: torsdag 14. november kl. 18.00-20.00
Åpent: onsdag – søndag kl. 12.00-16.00
Rogaland Kunstsenter er stolte av å presentere de to separatutstillingene Jording av Helene Espedal-Selvåg og Dyke Dreams av Anette Gellein som åpner 14. november 2024. Utstillingene utgjør to ulike, men likeverdig relevante og samfunnsaktuelle universer, som for anledningen er samlet under samme tak i galleriet på RKS. Disse utstillingene er støttet av Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH), som anerkjenner den kunstneriske kvaliteten på prosjektene deres, samt deres bidrag til den regionale kunstscenen i Rogaland.
Jording (Helene Espedal-Selvåg)
I Jording (2024) inviterer Helene Espedal-Selvåg publikum til å komme tett på skogen – et av jordas viktigste økosystemer. I nesten et år har hun oppsøkt det samme stedet i Sørmarka, hvor hun bla har filmet kronetaket på et knippe bøketrær. I et samfunn med stadig økende tempo har Espedal-Selvåg valgt det motsatte. Hun har senket farten, undersøkt og observert endringene rundt seg.
I videoverket Himling kan man følge disse forandringene og oppleve hvordan vær, vind og lys skifter i løpet av et år. Samtidig dokumenterer verket fenomenet kronskyhet, som oppstår i kronen på høye trær som vokser side om side. Rundt kronen på hvert tre dannes en åpen sone, slik at greinene ikke møtes. Denne «berøringsangsten» gir inntrykk av at trærne ikke kjemper om plassen i solen, men deler den likt mellom seg.
Kontrasten er stor til de skulpturelle røttene i Jording 1-5 som viser det underjordiske nettverket som en gang ga liv, men som nå ligger livløst på gulvet. En gang speilet disse røttene treets krone og sørget for balanse mellom de to elementene. Nå har de måttet bøte med livet.
Lyden av de abstraherte flammene som knitrer i videoverket Bål gir Kulltegningene i rommet et preg av memento mori – en påminnelse om at vi alle skal dø en dag.
Om kunstneren
Helene Espedal-Selvåg (1967) MFA Kunstakademiet i Trondheim 1995 og Fjernsynsproduksjon (regi) fra UiS i 2000.
Arbeider tverrfaglig med installasjoner, video, tekstil og performative verk. Hun er spesielt opptatt av å utforske forholdet mellom mennesket og naturen, naturens egenverdi og temaer knyttet til økologi og naturfilosofi. Hennes kunstneriske praksis inkluderer utendørs installasjoner og prosjekter som involverer samarbeid mellom ulike disipliner. Espedal-Selvåg har deltatt i flere gruppe- og separatutstillinger, og har også kuratorisk erfaring. Hun er for tiden engasjert i det kunstnerstyrte galleriet Studio 17.
Dyke Dreams (Anette Gellein)
Dyke Dreams (2024) av Anette Gellein er en installasjon som kombinerer objekter, lyd og film. Filmdelen er skutt på 16mm analog film og tar form som en erotisk reklame som gradvis forvandles til en skrekkfilm, der karakterene klorer seg vei gjennom hverandres kropper. Verket henter inspirasjon fra Kenneth Angers Kustom Kar Kommandos (1965) og kan ses på som en hyllest til hans ikoniske verk. Filmen berører den lokale oljeindustrien, amerikaniseringen av norsk kultur og skeiv ensomhet. Filmen spiller på en fiktiv historisk olje-fortid i Stavanger, som visker ut grensene mellom virkelighet, drømmer og fiksjon.
Dyke Dreams er et prosjekt utviklet både i Stavanger og Canada. Tekst, lyd og klipp ble utviklet under et kunstneropphold ved Liaison of Independent Filmmakers i Toronto. Filmen er innspilt i Stavanger med utøverne Pia Dahl, Torunn Larsen, Nathalie Wiberg og Miriam Teshager, med spesialeffekter av Michael Wallin.
Prosjektet er muliggjort med støtte fra BKH-stipendet og Liaison of Independent Filmmakers i Toronto.
Om kunstneren
Anette Gelleins praksis befinner seg i krysningen mellom visuell kunst og film, og kretser rundt temaer som makt, politikk, seksualitet, kjønn og følelser. Verkene skaper visuelle dikt som avdekker skjulte følelseslandskaper, inspirert av camp-, skrekk- og avantgardefilm, tysk ekspresjonisme, litteratur, queer teori og politikk.
Gellein har en bachelorgrad fra Nordland kunst- og filmhøgskole og en mastergrad fra Glasgow School of Art. Født i 1995 på Sola, flyttet hen tilbake til Stavanger i 2019. Hen har vist sine arbeider på en rekke prestisjefylte arenaer nasjonalt og internasjonalt, inkludert Kunsthall Oslo, Liaison of Independent Filmmakers i Toronto, Galleri Opdahl, Atelier Nord i Oslo, Tromsø Kunstforening og Kunstnernes Hus Kino. Gellein har også deltatt på filmfestivaler som Oberhausen Film Festival i Tyskland, Oslo Pix og AMIFF (Arctic Moving Image and Film Festival) i Norge.
Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) regionstipend 2023
Juryen, bestående av Christine Hansen, Linnéa Blakéus Calder og Morten Kvamme, berømmet Helene Espedal-Selvåg for hennes fokus på naturen, samarbeid på tvers av fagområder og hennes poetiske, sanselige kunst som utforsker rommet gjennom langsom observasjon. Anette Gellein ble berømmet for sin utforskning av makthierarkier, seksualitet og kjønn gjennom analog film, performance og lyd, og juryen fremhevet hens innovative, samtidige tilnærming og vilje til å eksperimentere med utfordrende formater. Stipendet skal støtte Gelleins kunstneriske utvikling og fremme hens karriere.
EN
“Jording” / “Dyke Dreams”
November 15th – December 15th, 2024
Opening: Thursday, November 14th at 18.00-20.00
Opening hours: Wednesday – Sunday, at 12.00-16.00
Rogaland Kunstsenter (RKS) is proud to present the two solo exhibitions Jording by Helene Espedal-Selvåg and Dyke Dreams by Anette Gellein. Under the same roof, RKS opens its gallery to two distinct yet equally relevant universes within today’s society, inviting all to immerse themselves, pay close attention, and experience them fully. These exhibitions are the culmination of the Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) regional grant the artists have received in 2023, which recognise the artistic quality of their projects as well as their contributions to the regional art scene in Rogaland.
Jording (Helene Espedal-Selvåg)
In Jording (2024), Helene Espedal-Selvåg invites the audience to get close to the forest – one of the most important ecosystems on Earth. For almost a year, she has visited the same place in Sørmarka, where she has, among other things, filmed the canopy of a group of beech trees. In a society with an ever-increasing pace, Espedal-Selvåg has chosen the opposite. She has slowed down, examined and observed the changes around her.
In the video work Himling, you can follow these changes and experience how weather, wind and light change over the course of a year. At the same time, the work documents the phenomenon of crown shyness, which occurs in the crown of tall trees that grow side by side. An open zone is formed around the crown of each tree, so that the branches do not meet. This “fear of touch” gives the impression that the trees are not fighting for space in the sun but are sharing it equally between themselves.
The contrast is stark to the sculptural roots in Jording 1-5, which show the underground network that once gave life, but now lies lifeless on the floor. Once these roots mirrored the tree’s crown and ensured balance between the two elements. Now they have had to make amends with life.
The sound of the abstracted flames crackling in the video work Bål gives the Charcoal Drawings in the room a touch of memento mori – a reminder that we will all die one day.
About the artist
Espedal-Selvåg’s exhibition thus reflects her deep respect for nature’s intrinsic value, which she cites as a central influence on her artistic choices. The exhibition has clear references to the intrinsic value of nature, a source of inspiration and a driving force in her artistic choices, where she sees, listens to and spends long periods of time in nature.
Helene Espedal-Selvåg (b. 1967) earned her MFA from Trondheim Art Academy 1995, Television production (director) from University of Stavanger in 2000.Helene Espedal-Selvåg works interdisciplinary with installations, video, textiles and performative works. She is particularly interested in exploring the relationship between man and nature, the intrinsic value of nature and themes related to ecology and natural philosophy. Her artistic practice includes outdoor installations and projects that involve collaboration between different disciplines. Espedal-Selvåg has participated in several group and solo exhibitions, and also has curatorial experience. She is currently engaged in the artist-run gallery Studio 17.
Dyke Dreams (Anette Gellein)
Dyke Dreams (2024) by Anette Gellein is an installation that combines objects, sound, and film. The film portion is shot on 16mm analog film and takes the form of an erotic commercial that gradually transforms into a horror movie, where the characters claw their way through each other’s bodies. The work draws inspiration from Kenneth Anger’s Kustom Kar Kommandos (1965) and can be seen as a tribute to his iconic piece. The film touches on the local oil industry, the Americanization of Norwegian culture, and queer loneliness. It plays with a fictional historical oil past in Stavanger, blurring the lines between reality, dreams, and fiction.
Dyke Dreams is a project developed both in Stavanger and Canada. The text, sound, and editing were developed during an artist residency at the Liaison of Independent Filmmakers in Toronto. The film was shot in Stavanger with performers Pia Dahl, Torunn Larsen, Nathalie Wiberg, and Miriam Teshager, with special effects by Michael Wallin.
The project was made possible with support from the BKH grant and the Liaison of Independent Filmmakers in Toronto.
About the artist
Working at the nexus of visual art and film, Anette Gellein’s practice revolves around themes of power, politics, sexuality, gender, and emotion. Drawing inspiration from camp and horror, German Expressionism, literature, avant-garde cinema, and queer politics, they create visual poems that reveal hidden emotional landscapes.
Gellein holds a Bachelor’s degree from Nordland College of Art and Film and a Master’s degree from the Glasgow School of Art. Born in 1995 in Sola, they moved back to Stavanger in 2019. They have exhibited their work at a number of prestigious venues both nationally and internationally, including Kunsthall Oslo, the Liaison of Independent Filmmakers in Toronto, Galleri Opdahl, Atelier Nord in Oslo, Tromsø Kunstforening, and Kunstnernes Hus Kino.
Gellein has also participated in film festivals such as the Oberhausen Film Festival in Germany, Oslo Pix, and AMIFF (Arctic Moving Image and Film Festival) in Norway.
Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) regional grant 2023
The jury, comprising Christine Hansen, Linnéa Blakéus Calder, and Morten Kvamme, praised Helene Espedal-Selvåg for her focus on nature, collaboration across disciplines, and her poetic, sensory art that explores space through slow observation. Anette Gellein was commended for their exploration of power hierarchies, sexuality, and gender through analogue film, performance, and sound, with the jury highlighting their innovative, contemporary approach and willingness to experiment with challenging formats. The grant aims to support Gellein’s artistic growth and advance their career.