KUNST I OFFENTLIG ROM ROGALAND
BEEN
Av Marit Aanestad
_____ | Oppført 1998 Marit Aanestad (f.1949) Bor i Stavanger. Utdannet ved Vestlandets Kunstakademi, Bergen og FHH, Hannover. ( 89 -94). Har hatt en rekke separatutstillinger ved sentrale gallerier og institusjoner over hele landet, som Rogaland Kunstmuseum, Hå gamle prestegard, Galleri III, Oslo, Galleri Sølvberget, Buskerud kunstsenter i Drammen, Vestfold kunstsenter Haugar, og Møre og Romsdal kunstsenter. Har deltatt på viktige gruppeutstillinger, nasjonalt og internasjonalt: Lillehammer kunstmuseum, Trondheim kunstmuseum, Bergen kunstmuseum, Sandefjord kunstforening, Barcelona, Ilse of Man. Høstutstillingen flere ganger. Innkjøpt av Stavanger kunstmuseum, Statoil Art Program, Stavanger kommune, Gassco Norge, Wintershall Bergen, Pareto ASA og Norsk Kulturråd. Arbeider mye med kunst i offentlige rom og er bl. a vinner av konkurranse om Minnesmerke for Kitty Kielland, kunstprosjekt til Drammen v.g.skole og Bryne v.g.skole. Kunstprosjekter / utsmykkinger; Storhaugtunellen, Statoil gjestehus, St. Olavs hospital, Trondheim, Norsk Oljemuseum, Statoil Vassbotn, Sørbø skole. M. fl. Skulpturen i byparken har hentet sin inspirasjon fra ett av Kitty Kiellands mest sentrale verk, Torvmyr, (1988) som befinner seg i Stavanger Kunstmuseum. Vannspeil og refleksjoner i vann var et tilbakevendende tema i mange av Kitty Kiellands malerier. Hun brukte stille vann til å speile himmelen og skape dramatikk og lys i monotone landskapsmalerier. Kitty L. Kielland vokste opp i Kielland-familiens hus som lå på denne tomten. I 1873 reiste hun til Tyskland for å utdanne seg som maler. Hun regnes som Jærmaleriets grunnlegger. Hun skildret torvmyrer, lyngheier, åkrer, sandstrender, hav og skyer – alltid med oppmerksomhet mot himmelen over det vidstrakte jærlandskapet. Kielland var også den første norske kunstneren som malte nyromantiske landskaper med lyse, stille sommernetter. Hun deltok på mange internasjonale utstillinger og mottok gode kritikker. Som uredd samfunnsdebattant skrev hun noveller, artikler og en rekke avisinnlegg om kunst, etikk og kjønn. Med pensel og penn tok hun seg frem på mennenes arena og krevde sin plass i landskapsrommet så vel som i det offentlige ordskiftet. Vannspeilet i skulpturen bringer himmelen og omgivelsene inn i skulpturen, og søker å gjenskape det lys og skyggespill som er så sentralt i Kiellands malerier. Steinene speiles i vannet og gir inntrykk av en rett geometri, lik snittene i jorden i torvmyrer. Skulpturen, med sitt snitt inn i terrenget, er en land-art skulptur, en radikal og nyskapende skulptur for Stavanger. Kiellands malerier ble også betraktet som uvanlige og moderne i sin tid. Aanestads skulpturforslag vant en invitert konkurranse for minnesmerke for maleren Kitty L. Kielland. Den lukkede konkurransen ble holdt i 1995, kunstkonsulent var Stavangerkunstner Snøfrid Eiene. Aanestad ble invitert til konkurransen like etter at hun var ferdig utdannet på Kunstakademiet i Bergen. I prosessen av verket pleide Aanestad å sette seg i parken for å tegne omgivelsene og lese om Kielland og hennes liv. Hun brukte også mye tid sammen med Kittys malerier på Stavanger Kunstmuseum. Det var viktig for Marit at skulpturen skulle gjenspeile Kittys arbeider og deres kjennetegn. Etterhvert som hun ble kjent med Kittys kunstnerskap kom det naturlig frem at skulpturen skulle forestille et vannspeil, som man ofte kan se i Kittys malerier. Det fungerte som en lyskilde i hennes monotone landskap. Marit reiste også flere ganger til Jæren for å oppsøke og gjøre research på torvmyrer, og hun lagde også flere modeller av torvmyrene. I prosessen leste Marit også om at Kitty beundret kunst som var litt utenom det vanlige. Det gav Marit trygghet til å skape noe annerledes. Skulpturen er en av Marits personlige favoritter, spesielt fordi hun følte en sterk samhørighet til Kitty Kielland og hennes arbeider. | _____ |
SE MER