An Anonymous System
24. august kl 19.00 åpner høstsesongens første utstilling med An Anonymous System.
Rogaland Kunstsenter starter høstsesongen med gruppeutstillingen An Anonymous System. De tre kunstnerne Mikkel Carl, James Collins og Joe Hamilton har blitt valgt ut av en online programvare som heter Curatron. Programvaren er utviklet av Platform Stockholm og kunstneren Cameron MacLeod. Curatron beskrives som: «et anonymt system med fagfellevurdering og utvalg…». Kunstnerne har hentet tittelen på utstillingen fra denne beskrivelsen, både for å si noe om utvelgelsen av kunstnerne, og fordi mange av kunstverkene i utstillingen setter det daglidagse og det uanselige i et nytt lys. Verkene peker på større og mer komplekse systemer enn hva materialene og motivene skulle tilsi.
I verket ‘Perhaps I Made Painting Sick’ kler Mikkel Carl to av veggene i galleriet med tapet som ser ut som murstein. Det er en stil som matcher en av pilarene i galleriet og gir rommet følelsen av å være en loftsleilighet i New York, storbyen som er et prakteksempel på gentrifisering i vår post-industrielle verden. Små hauger av smeltende snø er egentlig isopor og del av kunstverket ‘Wealth Continuing to Snowcap the Economic Mountaintop.’ Verket tar for seg global oppvarming, eller ekstremvær som Trump-administrasjon kaller det, og forholdet til den ujevne distribusjonen av rikdom som bare øker.
James Collins bruker brukte tekstiler med blomstermønstre som lerret for en serie med stripete malerier. Stripene lager han ved å flyte oljemaling på toppen av vannbasert maling. Olje og vann støtes fra hverandre og kunstneren bruker en rake for å lage sirlige mønstre. I løpet av oppholdet på kunstsenteret har Collins også laget et nytt arbeid, et stort maleri som bruker en utviskningsprosess, noe som gjør at bildet ser ut til å komme ut av ingenting.
‘Field Signs’ er et større arbeid av Joe Hamilton som samler logoer, flagg, ikoner og fargesammensetninger som land, store firmaer og andre organisasjoner bruker for å identifisere seg. Ved å sette sammen disse symbolene på ulike måter illustrerer han det enorme nettet av geopolitiske maktrelasjoner som styrer vår hverdag.
Utstillingen står til 1. oktober 2017