06.09.18 - 2018-11-04

Anna Ihle -Lysende Framtidsutsikter

Åpning og boklansering Torsdag 6. september kl 19.00

 

Rogaland Kunstsenter starter høsten med utstillingen “Lysende Framtidsutsikter” med årets Stavangerkunstner, Anna Ihle. Det blir også en lansering av Ihles publikasjon. Boka gir et lite innblikk i hva Ihle jobber med. For kunstnere de jobber. Kanskje ikke som vanlige dødelige, men de jobber. Og det er nettopp jobb Ihle fokuserer på i sitt kunstnerskap. Det hun jobber med om du vil. 

Ihles kunstprosjekter dreier seg om hva arbeid er. Ihle reflekter også over sin egen samtid og kunstens rolle i den. I Norge har vi gode arbeidsvilkår. Vi arbeider 7,5 timer om dagen fem dager i uka, vi har pensjonsordninger og lønnsforhandlinger. Vi har sterke fagforeninger. Kunstnerne er allikevel lavest på lønnsstigen og tjener mindre på sitt kunstneriske virke hvert år som går. En kunstner oppfattes fremdeles ikke som spesielt matnyttig, og med sugerøret rett i statskassa. Kunstnernes egne fagforeninger har jobbet iherdig for å skape en forståelse av hva kunstnerisk arbeid er og hva slags nytte samfunnet har av kunst. 

Ihles kunstverk eksisterer i denne spenningssonen. Mange av hennes kunstprosjekter utvikles over tid og involverer mennesker utover kunstneren selv, noe som vises både i utstillingen og i boka. I boka får du møte et utvalg av prosjekter som tar for seg Ihles metoder, hvor hun ofte bruker samtale som en måte å tilegne seg ny informasjon på, samtidig som Ihle tilegner seg nye ferdigheter, enten om det er treskjæring eller klesvask. Boka inneholder også noen tekster som reflekterer over ulike former for arbeid, enten fra et feministisk og historisk perspektiv, som i Kathi Weeks sin tekst, eller Roland Paulsens tekst som omhandler arbeidets potensielle kjedsommelighet. Merete Jonvik bidrar også med en tekst som tar for seg kunstens rolle i utforming av framtidens arbeidsvilkår.

Videostill fra Lysende Framtidsutsikter

Til Ihles utstilling på Rogaland Kunstsenter presenterer vi en ny versjon av kunstverket «Lysende Framtidsutsikter» fra 2016. Verket springer ut av Ihles hjemkomst til oljebyen Stavanger samme året. I 2014 sank oljeprisen fra rundt $115 til $30 per fat og byen hadde fått seg nok en knekk. Disse konjunktursvingningene knytter seg til Stavangers status som en monoby, et sted hvor en type drift dominerer, enten det er fiske, skipsfart, hermetikk eller olje. Stavanger ble sterkt påvirket av det store fallet i oljeprisen. Flere tusen mistet jobbene sine, bedrifter gikk konkurs, og hele byen lurte på om dette var slutten for Stavanger slik vi kjente det. Under krisen ble det diskutert hva som kunne være den nye olja. Turisme? Kultur? Innovasjon? 

Det var diskusjonen rundt innovasjon som ledet Ihle til et selvinitiert kunstneropphold på Innovation Dock i 2016. Innovation Dock er et co-working space i Stavanger Øst, hvor «folk møtes og ideer oppstår.» Det var et arbeidsmiljø Ihle var interessert i å vite mer om, hvor entreprenørskap, innovasjon, start-ups og gründere sto i søkelyset. Hva slags rolle har en kunstner her? Hva er innovasjon? Og hvordan tjener man penger på det? 

Videostill fra Lysende FramtidsutsikterIhles prosjekt om lysende framtidsutsiktene så faktisk tilbake i tid. Hva er den nye olja? Jo, kanskje den eldgamle farsotten om å finne gull! Ihle rekrutterte fire andre kulturarbeidere fra Stavanger og sammen satte de ut på en ekspedisjon til Nordland for å vaske etter gull. Prosjektet er dokumentert som videosnutter fra et reality show på NRK. Verket er et godt eksempel på hvordan Ihle jobber. I løpet av en relativt kort fartstid tilegnet kunstneren seg en rekke ferdigheter. Hva trengs for å vaske etter gull? Og i løpet av en relativt kort fartstid som kunstner har Ihle tilegnet seg en rekke ferdigheter. Hun har vasket klær, skrevet spalter i en lokalavis, vevd, hugget i stein og tre, og nå vasket etter gull. Formålet er ikke å finne den perfekte jobben, men å sette spørsmålstegn ved konseptet jobb. Noe som bare blir viktigere i en verden i endring, på jakten etter den nye olja.